Gondoskodjunk szüleinkről, nagyszüleinkről

Hogyan segíthetünk a szüleinknek, nagyszüleinknek a járvány idején?

 

A világjárvány sokunk mindennapi életét gyökeresen megváltoztatta, a napi rutinunkat felforgatta. Az izoláció, összezártság és szorongás erős stresszfaktor most az életünkben. Ilyenkor normális, ha bizonytalannak érezzük a jövőt, és aggódunk szeretteinkért és önmagunkért. Sokszor gondolkozunk el azon, hogy hogyan tudnánk segíteni a szeretteinknek.

Mivel a COVID-19 leginkább az idősebb korosztályt érinti, velük nekünk is fokozottabban kell törődnünk. Miben nyújtsunk nekik segítséget? Hogyan támogathatjuk őket legjobban?

Az első lépés, hogy már mi magunk is megbízható forrásból tájékozódunk, és segítünk nekik is hiteles forrásokat találni. Az internet az információ végtelen óceánja. Sajnos sokszor olyan hír is bejárja a közösségi médiát, aminek semmilyen alapja nincs. Időnként a tapasztalt újságírókat is becsapja egy-egy poszt, így fontos, hogy szakértőktől vett információt olvassunk, és ezt is adjuk tovább. Ne osszunk meg olyan adatot és hírt, ahol nem találjuk a hiteles forrást, még akkor sem, ha nekünk az a szimpatikus.

Már a kommunikációnkkal is tudunk segíteni. Mindannyian máshogy reagálunk a nehézségekre, még a szeretteink is viselkedhetnek szokatlanul, számunkra meghökkentően, hiszen ez egy rendhagyó helyzet. Ha ilyenkor is megértőek maradunk, meglátjuk az ember mögött az ijedséget, és elfogadjuk, meghallgatjuk a másikat, gyorsan csökkenthető a felgyülemlett stressz. Bár ez valójában igen nehéz, és senki sem tökéletes ebben, de az őszinte beszélgetésekkel mindig tudjuk egymást támogatni ebben a nehéz helyzetben.

Ezzel a két lépéssel már nagyban csökkenthetjük a feszültséget. Ha arra is figyelünk, hogy segítsünk megérteni, hogy mi miért történik, a családon belüli együttműködést is tudjuk erősíteni. Hiszen nehéz betartani az óvintézkedéseket, ha nem értjük pontosan miért születtek. Rengeteget segítünk az egészségügyi dolgozóknak is ezzel, hiszen minél többen tartják be ezeket a kéréseket, javaslatokat, annál kevesebb ember kerül egyszerre kórházba, és így nem terhelődik túl az ellátórendszer, jobban tudnak foglalkozni a páciensekkel.

A mentális és pszichés egészségünk mellet figyelni kell a testire is. Ez a vírus a 65 év feletti korosztálynál eredményezhet inkább súlyosabb tüneteket. Támogassuk az immunrendszerüket! Az egészséges életmódra bezártság közben is figyelhetünk: mozogni ki tudunk menni a szabadba is, de figyeljünk rá, hogy olyan útvonalat válasszunk, ahol csak kevesekkel találkozunk. A lakásban is sportolhatunk, szerencsére most sok helyen találhatunk ehhez edzésterveket is.

Itt a tavasz, egészítsük ki az étrendünket friss gyümölcsökkel, zöldségekkel. A vitaminok pótlását is okosan végezzük, táplálékkiegészítők, vitaminok túlzott fogyasztása nem segíti a szervezetünket. Sőt, bizonyos elemekből, ha túl sok van a testünkben, az kellemetlen tünetekkel járhat. Így mindig maradjunk az ajánlott napi adagnál. Rengeteg embernél, mérések szerint a népesség nagyjából 50 százalékánál, omega-3 hiány figyelhető meg. Az omega-3 zsírsavak hozzájárulnak a szervezet megfelelő védekezőképességéhez, így fogyasztásuk ilyenkor is ajánlott.

Bevásárlás során is próbáljuk kerülni a tömeget. Érdemes nagyjából heti egyre csökkenteni a bevásárlások számát. Ilyenkor vegyük meg az idősebbeknek szükséges termékeket is. Bár a család a legfontosabb, most az együtt töltött időt limitálni kell, ha a nagyszülők külön háztartásban élnek. Telefonon, online viszont továbbra is tudjuk támogatni egymást, a közös programokat be tudjuk pótolni, miután a helyzet mérséklődött.

A WHO felhívja a figyelmet a higiénia fontosságára is, hiszen az otthonmaradás, a gyakori kézmosás és a fertőtlenítés a legeredményesebb védekezés a koronavírussal szemben mind a mai napig. És ebben bizony van mit tanulnunk! A helyes kézmosást, kézfertőtlenítést, és az orvosi eszközök, mint maszkok, kesztyűk használatát be kell gyakorolni. Könnyű ezeket elrontani, viszont csak helyes technika mellet nyújtanak megfelelő védelmet.

Mindenkinek megterhelő ez az időszak. Egy kicsit könnyebbé tehetjük, ha ezekre a tippekre figyelünk, és ezekkel segítjük a családunkat is. Arra azért mindenképpen vigyázzunk, hogy ne támasszunk magunk felé teljesíthetetlen elvárásokat, nem kell mindennek tökéletesen mennie elsőre. Forduljunk magunk felé is megértéssel és türelemmel, ne csak a család felé!

Márton Szandra, AHS Csapat

 

 

 

Az általunk használt források koronavírussal kapcsolatos lapjai:

WHO: https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019

Hivatalos magyar adatok : https://koronavirus.gov.hu/

Semmelweis Egyetem: http://semmelweis.hu/koronavirus/mit-tehetunk/

A helyes kézmosás és fertőtlenítés menete: http://semmelweis.hu/koronavirus/kezhigiene/

Magyar Pszichológiai Társaság: http://mpt.hu/2020/03/17/pszichologiai-vonatkozasu-kerdesek-es-valaszok-a-koronavirussal-kapcsolatban/