Férfi egészség

A férfi egészség rejtelmei

 

Mi az egészség? A WHO definíciója szerint „az egészség a teljes testi, lelki és szociális jóllét állapota, és nem csupán a betegség hiánya”. Az egészség egy komplex, fejlődő fogalom. Különböző korokban, eltérő kultúrákban más-más megfogalmazással illették. Sőt, mind a mai napig eltérő véleményen lehetünk egy családon belül is.

A XXI. századról elmondható, hogy talán még sosem volt egyszerre ilyen könnyű és mégis ily nehéz egészséges életet élni. Végtelen információáradat, stressz, környezetszennyezés, gyorsételek… Nem csoda, ha időnként elgondolkozunk rajta, hogy hogyan alakítsuk az életmódunkat, ha egyszer ezek mind komoly hatással vannak a mindennapjainkra.

Férfiak. A modern egészségügyi rendszer ellenére továbbra is rövidebb várható élettartamot tudhatnak magukénak. Ennek változatos okai lehetnek. Mindenesetre egy biztos, beszélünk kell az egészségükről.

Mind ismerjük a szomorú öngyilkossági statisztikákat, melyeket világszerte a férfiak vezetnek. Bár 2020-ban egyre nagyobb hangsúly kerül a mentális egészség megőrzésére, és egyre többször olvashatunk hasznos tanácsokat, az üzenet nem mindig jut el azokhoz, akiknek igazán szükségük lenne ezekre.

Gyermekkorukban sokan azt tanulják meg, hogy ne mutassák ki érzelmeiket. Sokan nyomasztó napi stressz alatt élnek, vagy kommunikációs nehézségekkel küzdenek. Ha ezek a problémák a mindennapi élet minőségét befolyásolják, itt az ideje szakemberhez fordulni. Emellett különböző relaxációs technikák és a mindfulness gyakorlása segít a stressz csökkentésében, a nehéz helyzetek megélésében. És persze a szociális kapcsolatok ápolása mellett a fizikális jóllét is hozzájárul a pszichés fittséghez.

Fizikálisan az életmódunkkal tehetünk a legtöbbet az egészségünk megőrzéséért. Az erősebbik nem képviselőinél is fontos a rendszeres testmozgás, és a minőségi étrend tartása. Az alvást sajnos sokan nem tartják fontosnak, pedig komoly hatása van az életünkre. Az alváshiány az immunrendszer gyengülésétől kezdve a szellemi teljesítmény romlásásig sok szinten beleszól a mindennapokba. Jó hír, hogy a napirend tartásával bárki egyszerűen hozzájárulhat az igazán jó pihenéshez.  

A bevitt tápanyagok mennyisége és minősége sem elhanyagolható. Például a megfelelő omega-3 szint hozzájárul a szervezet normális működéséhez, ugyanis az omega-3 zsírsavak esszenciálisnak számítanak. Ez azt jelenti, hogy a szervezet nem képes önmagában ezeket előállítani, ám minden nap szüksége van ezekre. Így az immunrendszerünk, memóriánk, szív- és érrendszerünk épsége érdekében érdemes figyelni arra, hogy az étrendünk tartalmazzon megfelelő omega-3 forrást.

Mindenki a saját definíciója szerint, de abban a tudatban figyeljen egészségére, hogy az egy olyan érték, amit betegen tanul meg az ember igazán megbecsülni. Vegyük komolyan a felmerülő problémákat, és a panaszainkkal szakembert keressünk fel! Persze tippekért, segítségért megbízható internetes forrásokhoz is fordulhatunk, a barátaink, családtagjaink támogatása mellet.

Márton Szandra, AHS Csapat