Férfi meddőség

Férfi meddőség: mit tehetünk?

Az egyik legérzékenyebb párkapcsolati konfliktus a teherbeesés kapcsán fellépő nehézségekből adódik. Feszültség, tehetetlenség és szorongás kerítheti hatalmába a párt. Fontos, hogy semelyik fél meddőségért nem szabad az egyént okolni. Bár az infertilitás körülbelül minden nyolcadik párnál jelentkezik, viszonylag gyakori, a meddőség témaköre többeket kényelmetlenül érint.

Sokakat meglephet, hogy a férfi és női meddőség gyakorisága nagyjából megegyező. A férfi infertilitás hátterében gyakran a csökkent spermiumszám, a hímivarsejtek gyenge mozgása, és az ondó ürülésének eltérései állnak.  Amennyiben ezen hibák oka egy konkrét, meghatározható betegség, orvosi kezelés javasolt. Azonban sokszor életmódbeli változtatásokkal is javítható az ondó minősége, így a teherbeesés esélye.

Kevesebb stressz, megfelelő táplálkozás, testmozgás. Bár lehet unalmasnak hat ez a tanács, érdemes megszívlelni. Ugyanis egy 2017-es elemzés szerint, ahol 1973 és 2011 között majd 43 000 férfit vizsgáltak, a spermiumkoncentráció több, mint 50%-al csökkent a nyugati világban ez idő alatt. Az életstílusunk, táplálkozási szokásaink jelentősen megváltoztak ebben az időszakban. Akkor mire figyeljünk jobban, ha várandósság a cél?

Az omega-6 és omega-3 arány eltolódott az utóbbi évtizedekben. Mindkettő zsírsav típus nagyon fontos a szervezet számára, de a csökkent omega-3 bevitel jelenti a modern kori problémát. A nemi működéshez is fontos, hiszen a spermiumok sejtmembránjában is megtalálható, az egészséges hímivarsejt feji részén nagy mennyiségben fordul elő. Az omega-3-nak hosszú távon nagyon kedvező hatása van a férfi egészségre, és a nemzőképességre. Ezt legegyszerűbb kutatási eredményekkel szemléltetni:

Egy 2019-ben megjelent, tudományos kutatásokat összefogó elemzés azt igazolja, hogy azok a meddő férfiak, akik naponta szedtek omega-3 táplálékkiegészítőt, egészségesebb spermát képeztek a kevés omega-3-at fogyasztó társaiknál. A motilitás, azaz a hímivarsejtek mozgása fokozódott, és az ondó DHA tartalma is növekedett (a DHA az omega-3 család tagja). Azonban a spermiumszámra nem volt hatása a halolaj rendszeres szedésének.

Egy másik kutatásban kifejezetten a spermiumok mozgására kifejtett hatást vizsgálták. Az eredményekből azt láthatjuk, hogy omega-3 (főleg DHA) fogyasztása jelentősen növelte a hímivarsejtek mozgását, míg telített- és transzzsírsavak fogyasztása kedvezőtlenül hatott a motilitásra. Mindemellett tanulmányok számolnak be az omega-3 erektilis diszfunkcióra kifejtett pozitív hatásáról is.

„Ön meddő.” Rendszerint a férfiak megsemmisítve érzik magukat a hír hallatán, annak ellenére, hogy sok esetben jól kezelhető problémáról van szó, ami amúgy sem az egyén férfi voltát minősíti. Az orvosi utasítások betartásával, egészséges életmóddal és megfelelő táplálékbevitellel sokat tehetünk a nemzőképesség javításáért és megőrzéséért.

 

Márton Szandra, AHS Csapat

A fent említett kutatási eredmények az alábbi linkeken érhetők el:

https://academic.oup.com/humupd/article/23/6/646/4035689

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29451828

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25456794

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21624550