Női meddőség

Beszéljünk a női meddőségről!

Nem egyszerű nyíltan beszélni a meddőségről. Bármelyik fél is érintett a kapcsolatban, érzelmileg leterhelheti a párt ez az időszak, leginkább a nyomasztó gondolatok, érzelmek, vagy akár mások hozzáállása miatt. Hiába tudjuk, hogy az infertilitásért nem szabad sem magunkat, sem másokat okolni, tudat alatt még így is neheztelhetünk, aminek a kapcsolatunkra sincs jó hatása. És sajnos bár viszonylag gyakori jelenségről van szó, mind a mai napig sokan tabunak vélik, így nehéz az okokról, lehetőségekről elég információt nyerni.

A női meddőség hátterében több tényező is állhat. Gyakran hormonális okokra vezethető vissza a sikertelen teherbeesés. Mivel a hormonrendszerünk igen bonyolult, és a testünk sok funkciójával kapcsolatban áll, a probléma gyakran összetettebb, mint gondolnánk, mint például a PCOS esetében. A PCOS, avagy a policisztás ovárium szindróma egy sokszínű, összetett kórkép, és a meddőségnek egy nagyon gyakori oka. Emellett természetesen állhatnak mechanikai vagy egyéb problémák is a meddőség hátterében, például egyes gyógyszerek hatására is kialakulhat. A megtermékenyülés egy komplex folyamat, amire a testi és lelki egészségünk is kihat, így a túlzott stressz, depresszió, szorongás mind csökkenti a teherbeesés esélyeit. Sokszor inkább egy meddő periódusról beszélünk, hiszen, ha ezen problémákat megoldjuk, a fertilitás is javul.

Az anyagcserénk és hormonháztartásunk szoros kapcsolatban állnak egymással, egymás működését befolyásolják. Ezért fontos, hogy biztosítsuk az egészséges működésük feltételeit. Egy omega-3 és a metabolizmus kapcsolatát vizsgáló, sok kutatást összesítő tanulmány arra jutott, hogy a halolajnak szerepe van az anyagcsereutak szabályozásában. Így az olyan hormonális és metabolikus háttérrel rendelkező problémák, mint a PCOS tüneteinek enyhítésében is. PCOS esetében a szénhidrátbevitel csökkentésével és elég omega-3 zsírsav fogyasztásával bizonyos szabályozó molekulák (mint az eikozanoidok, melyeknek a gyulladásos folyamatokban fontos szerepük van) egyensúlya javul, fogyás érhető el, így a sikeres terhesség esélye javítható. Egy másik, 2018-as kutatás azt találta, hogy az omega-3 táplálékkiegészítés növeli a vér adiponektin szintjét, amely egy fontos metabolikus szabályzó hormon. Ez a hormonszint általában túl alacsony PCOS-es nők esetében.

Az antioxidánsok, mint pl. az E-, vagy a C-vitamin és az omega-3 zsírsavak együttes szedésével sokat tehetünk a fogantatásért egy 2009-es tudományos cikk következtetései alapján. Az omega-3 családhoz tartozó zsírsavak hozzájárulnak a szervezet bizonyos szabályzó molekuláinak egyensúlyához, melyeknek szerepe van a gyulladásos betegségek megelőzésében is. Az antioxidánsok pedig a káros szabad gyökök eliminálásában játszanak központi szerepet. A kutatás során meddő és fertilis nőket is vizsgáltak. Azon nőknél, akik már több, mint 1 éve próbálkoztak teherbe esni

sikertelenül, magasabb volt az oxidatív stresszt jelző fehérjék aránya, és csökkent az omega-3 és az E-vitamin szintje. 

A pszichés állapot is hatással lehet a reproduktív szerveink működésére. Az omega-3 segít megőrizni a mentális egészségünket, stressztűrő képességünket és a szorongásos tünetek enyhítése mellett sokat tehet a teherbeesésért is. Az agy nagy része lipidekből áll, ezek közé tartoznak az omega-3 és omega-6 zsírsavak is, melyek megfelelő aránya segíti az agy és az egész szervezet normális működését. Természetesen a depresszió és szorongás okai személyenként nagy mértékben különbözhetnek, ám azokban, akikben csökkent omega-3:6 arány mutatható ki, bár nem is tud róla, súlyosabb tünetek jelenhetnek meg.

A megfelelő omega-3 pótlás több oldalról támogatja a reproduktív szervek normál működését és segítheti az anya szervezetét felkészíteni az új élet fogadására is. Emellett a babáknak is fontos tápanyagforrás terhesség és szoptatás során is, így segíti az egész család egészségének megőrzését.


Márton Szandra, AHS Csapat


Linkek az említett cikkekhez:

https://www.liebertpub.com/doi/pdf/10.1089/met.2006.4.138

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/29452758

https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/14647270802298280

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6087749/

http://thritajournal.com/articles/18212.html