Bélbaktériumok

Cél, a baktériumok egészsége!

Nagyjából 500 billiónyi apró lény él velünk, rajtunk, bennünk. Ezek a mikrobiomot alkotó baktériumok, vírusok, gombák, és egyéb mikroszkopikus méretű lények roppant fontosak az élethez. Tápanyagért és megfelelő élettérért cserébe megvédenek minket bizonyos kórokozóktól, vitaminokat termelnek és segítik az emésztésünket, illetve az immunrendszerünket.

A normál bélflóra legnagyobb része oxigénszegény környezetet kedvelő baktériumokból áll. Ilyenek a reklámokból ismert Bifidobacteriumok, de ebbe a csoportba tartoznak többek között az Enterobacteriumok, Lactobacillusok, és a Bacteroidaceae család tagjai is. Természetesen ez a sok különböző baktérium nagyon vegyes feladatokat lát el. A velünk együtt élő lények védelmet biztosítanak egyéb káros baktériumokkal szemben. Kulcsfontosságú vitaminokat termelnek, miközben bizonyos tápanyagok emésztésében is fontos szerepet játszanak, sőt, a bél mozgását is segítik. Az immunrendszer fejlődésében lényeges szerepük van, és a legújabb kutatások szerint olyan alapvető dolgokra is hatással vannak, mint a hangulatunk vagy a testsúlyunk.

Sokat hallani a pre- és probiotikumokról, főleg az antibiotikumos terápiával kapcsolatban. A mindennapokban is, de főleg ilyen gyógyszerek szedése mellett a normál bélflórát védeni és táplálni kell. A probiotikumok a már fentebb is említett jótékony baktériumok, mint a Lactobacillusok, vagy a Bifidobacteriumok. A prebiotikumok viszont olyan anyagok, melyek nem emésztődnek meg, és segítik a hasznos baktériumok szaporodását. Az Omega-3 zsírsavak több fronton is támogatják a bélflórát. Ez a hatás mára egy igen kutatott terület lett, izgalmas eredményekkel.

A halolaj Omega-3 tartalmának köszönhetően segíti a mikrobiomunk, főleg a bélbaktériumaink életét. Bár nem tudjuk biztosan, hogy ezen mikroorganizmusok pontosan milyen módon érik el sokszínű hatásaikat, de a különböző baktériumok egyensúlyának felborulása kedvez egyes életmódbetegségek, hangulatzavarok, és egyéb krónikus problémák kialakulásának. Összességében a butirát képző baktériumok pozitív szerepe lehet fontos, mely baktériumoknak aránya jelentősen megemelkedik Omega-3 szedése során egy 2016-os kutatás eredményei alapján. A butirát alapvető az emésztőrendszer egészségéhez, hiszen tápanyagot nyújt a nyálkahártya sejtjeinek és befolyásolja működésüket.

Ezt követően egy 2017-es kutatás során figyelték meg, hogy az emésztőrendszer gyulladásos folyamatait is tompítja a halolaj a megfelelő baktériumok támogatása által. Ez kihat a mentális egészségünkre is, hiszen a szorongás, rossz közérzet is javul ilyen kezelés során. Továbbá a bélflóra Omega-3 zsírsavakkal történő támogatása segít megelőzni az elhízást és a metabolikus szindróma kialakulását, mely állapotok kezelés nélkül egyéb krónikus betegségekhez vezethetnek. A gyulladásos bélbetegségek kezelése nehéz folyamat az orvosnak és betegnek egyaránt. A halolaj jótékony hatásainak köszönhetően ezen a területen is rendkívül hasznos lehet a tünetek enyhítésére egy 2018-as tudományos cikk szerint.

Az Omega-3 a sebgyógyulást is befolyásolja, sőt, immunfolyamatokban is közrejátszik. A bélrendszer sérüléseinek halolajos támogatására fokozott gyógyulás figyelhető meg egy 2017-es tanulmány eredményei alapján. Ez a legtöbb bélrendszeri betegségben nagyon hasznos lehet. A gyulladások mérséklésével alapvetően csökken a bélrendszer daganatainak kialakulásának esélye is. Ehhez még hozzá járul, hogy daganatokban egyes immunválaszok módosítása által az Omeaga-3 zsírsavak a tumorszövetre is hatással vannak.

Fontos még tudni, hogy a megfelelő tápláltsági állapot megtartása bár mindenkinek prioritás, ezt különösen idősebb, vagy hosszasan, súlyosan beteg emberekben külön kihívás lehet fenntartani. Ez 2013-as tanulmány foglalkozik részletesen azzal, hogy vizsgálataik szerint az Omega-3 zsírsavak szedése csökkenti a máj által termelt gyulladásos fehérjék mennyiségét, illetve alultáplált beteg állapotát javítja, a kemoterápia is jobban elviselhető használata mellett. Ez mind jelentősen emeli az életminőséget.

Nem is gondolunk bele, hogy nap mint nap mennyi apró baktérium segítségére szorulunk az egészséges élethez. Ezeket legegyszerűbben az életmódunkkal, rostban gazdag ételekkel, pre- és probiotikumokkal tudjuk támogatni. Rendszeres Omega-3 fogyasztás mellett biztosak lehetünk benne, hogy ezek a jótékony élőlények is egészségesen élnek és még hosszú ideig segítik a mi mindennapjainkat is. 

Márton Szandra, AHS Csapat

 

A fent említett cikkek linkjei:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4808672/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5751248/pdf/ijms-18-02645.pdf

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29793999/ 

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29413010/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29971573/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23888317/