Terhesvitamin útmutató

Azt hinnéd, a terhesvitaminokban minden benne van, DE NINCS!

 

Sok vállalat választja célcsoportjaként a leendő szülőket, terhes anyákat, és kisgyermekes családokat, hiszen mindent megtennénk a gyermekünkért. Igyekszünk mindent megadni nekik, hogy boldogok és egészségesek legyenek. Pont emiatt járhatunk pórul, hiszen egyes termékek drágább áron érhetők el, mint indokolt lenne, vagy éppen olyan tárgy fontosságáról próbálnak meggyőzni, ami valójában nem is létszükséglet.

A terhesvitaminok természetesen jót tesznek mind az anyának, mind a születendő gyermeknek is. Mégis jó óvatosnak lennünk, hiszen, ha bár tudjuk, hogy fontosak a terhesség során, elég borsos áron juthatunk hozzájuk. Így az lenne az alap elvárásunk, hogy minden, ami az anya szervezetének és a gyermek fejlődésének lényeges, megtalálható legyen bennük. Ezt vizsgálva szedtünk össze pár fontos információt, amivel megéri tisztában lennünk.

Megoszló véleményeket hallani a terhesvitaminokról. Valaki esküszik rájuk, és egy tablettát sem hagyna ki. Van, aki szerint nem érnek jóformán semmit, és van, aki tart tőlük, főleg attól félve, hogy túl nagy lesz tőle a babája. Jó hír, hogy a terhesvitaminok nem okoznak óriáscsecsemőket, alapvetően biztonságos készítményekről van szó. A terhesség és szoptatás során a magzat, majd gyermek fejlődése miatt bizonyos anyagokból többre van szüksége a szervezetünknek. Ezeket hivatott pótolni a terhesvitamin. Sokszor a magzat elszívja a fejlődéséhez szükséges tápanyagokat, így az anyában ezekből hiány alakulhat ki. Tipikusan ilyen a kalcium, a magnézium és a vas, melyekből megfelelő bevitel nélkül az anyák fogazata gyöngülhet, fáradékonyabbnak érzik magukat a napi teendőik során, vérszegénység alakulhat ki náluk.

A legtöbb terhesvitamin az egyéb multivitaminokhoz hasonló összetevőkkel rendelkezik. Az egyik legfontosabb, amire azonban mindenképpen figyelnünk kell, hogy a terhesség kezdetén, az első pár hétben, olyan készítményt válasszunk, amely folsavban gazdag. Erre az időszakra azoknak is érdemes figyelniük, akik amúgy nem érzik szükségesnek a terhesség során az étrend-kiegészítést. Ugyanis igen komoly betegség előzhető meg a szedésével: a spina bifida, más néven a nyitott gerinc. A folsav az idegrendszer kezdeti fejlődésében rendkívül fontos szerepet tölt be, gyorsan és sokat használ el a szervezet a fogamzást követő időszakban, ezért kell figyelni az utánpótlásra.

Az A-vitamin a látás és a csontok egészsége miatt fontos, a B vitaminok különböző biokémiai folyamatokban játszanak szerepet. Például a B6 és a B12 a vérképzés során, a B2 pedig antioxidánskét segíti a szervezetet. A C-vitamint nem kell bemutatni a magyaroknak, szerencsére ez minden terhesvitaminban megtalálható. Ahogyan a jód is, hisz a lakosság körében jellemző a jódhiány. Terhesség során ez idegrendszeri fejlődési rendellenességeket és anyagcsere problémákat okoz. A D-vitamin egy rendkívül sokrétű, rengeteg pozitív hatással bíró vitamin. A felnőtt lakosság legnagyobb részének azonban alacsony a D-vitamin szintje, ami nem csak gyermekkorban, felnőtt korban is rossz hír. Így ilyenkor fokozottan kell figyelnünk, hogy nem csak nekünk, de kisbabánknak is elegendő jusson belőle.

A legtöbb terhesvitamin a fent említett vitaminokat, ásványi anyagokat tartalmazza. Azonban egy nagyon fontos elem a legtöbbször kimarad: az Omega-3! Úgy tűnik, az Omega-3 jótékony hatásai még nem élnek annyira élénken a köztudatban, így a kihagyása sokaknak fel sem tűnik. Persze megfelelő minőségű Omega-3 zsírsavakat, például halolaj formájában, nem is lenne egyszerű kombinálni a fent említett készítményekkel, hiszen nagyon érzékeny anyagról van szó. Így ezt a vitaminok mellett, egyéb forrásból kell pótolnunk a terhesség és szoptatás során.

Fontos tisztában lennünk vele, hogy mind az anyára, mind a csecsemőre negatív hatással lehet az alacsony Omega-3 zsírsav szint. Különféle kutatások arra az eredményre jutottak, hogy azok az anyák, akiknek alacsony az Omega-3 szintje, hajlamosabbak a szülés utáni depresszióra, illetve szorongásra. Ezek a halolajban gazdagon fellelhető zsírsavak az idegrendszer sejtjeinek fontos építőelemei. A szervezetünk magától nem tud megfelelő mennyiséget termelni, pláne akkor nem, amikor ilyen erőteljes fejlődésről, növekedésről van szó, mint a terhesség során. A megfelelő Omega-3 szint segíti a gyermek látásának fejlődését, az idegrendszer és az agy egészséges működését, és a kognitív funkciók, a gondolkodás és az intelligencia erősödését. Emellett az immunrendszer normális működését és a szív- és érrendszert is jelentősen megtámogathatjuk így.

Ezért nagyon fontos a terhesség során és szoptatáskor is figyelni a megfelelő mennyiségű és minőségű halolaj fogyasztására. Ebben az intenzív fejlődési időszakban pótolni kell az elhasználódó alapanyagokat. Természetesen a bevitt halolajat ilyenkor nem csak a magzat használja fel, így mi is élvezhetjük a pozitív hatásait.


Márton Szandra, AHS Csapat